Automatgear (elbil)

TAG KØREKORT I VORES ELBIL (Tesla Model 3)

I 2017 blev reglerne ændret, sådan at det nu er muigt at tage kørekort i en skolevogn med automatgear, dog med den begrænsning at man så efterfølgende kun må køre i 'biler uden kobling', hvilket i praksis vil sige biler med automatgear samt el- og hybridbiler.

På Trafikskolen3060/3000 ønsker vi at være frontløbere i forhold til alt der kan fremme miljø og sikkerhed, og vi har derfor som en af de første køreskoler i landet valgt at anskaffe en Tesla model 3 som skolevogn.

Overvejer du at tage dit kørekort i elbilen, har vi her samlet svar på alle tænkelige spørgsmål du måtte have :)

OFTE STILLEDE SPØRGSMÅL

Q.    Hvad kan mit automatgears-kørekort bruges til ?

Efter bestået køreprøve får du et almindeligt kørekort tilsendt (kat. B), men nederst på kortet er der anført en 'kode 78' der angiver at kørekortet kun gælder til koblingsfrie køretøjer.

Hvis man alligevel vælger at køre i en bil med manuelt gear, er dette dermed ulovligt. Hvad konsekvensen bliver, hvis man skulle blive stoppet af politiet, er imidlertid i skrivende stund uklart, da man jo juridisk set HAR føreret til den pågældende køretøjskategori (kat. B).

Q.    Hvordan kan jeg komme til at køre i ALLE biler ?

Såfremt du efterfølgende ønsker at få fjernet begrænsningen, skal der først og fremmest TRÆNES i kørsel med kobling og manuelt gear.. Dette kan fuldt lovligt ske under private former på eksempelvis privat/virksomheds grund, uden for færdselslovens gyldighedsområde (dvs afspærret for at almindelig trafik kan forekomme).

Man må også påregne minimum én køretime i skolevogn med manuelt gear, afhængigt af dine motoriske forudsætninger ;)

Når du er klar til det, skal du til en ny praktisk køreprøve (altså IKKE teoriprøve). Prøvegebyret for denne prøve udgør kr. 600,-

Q.     Den største fordel ved at starte med automatgears-kørekort ?

Elevers motoriske færdigheder er meget forskellige! Hvordan DINE færdigheder er, opdager du første gang du sidder i en bil og skal holde styr på 3 pedaler og 7 gear, SAMTIDIG med at du skal lære at føre bilen sikkert rundt i trafikken.

Når du vælger at starte med en koblingsfri bil, kan ALLE kørelærerens kompetancer målrettes det det i virkeligheden drejer sig om, nemlig SIKKERHEDEN.

Dette medfører også at risikoen for at du skal have ekstratimer for at bestå første gang reduceres betragteligt :)

Q.    Hvem vil I anbefale at tage automatgears-kørekort ?

Alle kan have glæden af at køre i en lækker, komfortabel og miljøvenlig bil til køreundervisningen... meeen hvis ingen af de biler du har adgang til efter bestået køreprøve har automatgear, giver det ikke så meget mening. Målgruppen er derfor primært dig der har adgang til en automatgearsbil, og måske ovenikøbet alligevel skal køre med ledsager i starten. Når du fylder 18 har du så fået den rutine der gør at du forholdsvis nemt kan tage en tur forbi politiet og få fjernet anmærkningen.

Q.    Hvad koster det at tage automatgears-kørekort ?

Vores all inclusive pakkepris er som udgangspunkt uændret om der vælges manuel eller automatgear.

Behovet for ekstralektioner forventes at være lavere ved automatgear, til gengæld skal man forvente nogle udgifter til ophævelse af kode 78, såfremt dette ønskes.

Automatgears kørekort kan også tages som VIP til forhøjet pris.

Q.    Kan man blande automat- og manuel gear køretimer ?

Såfremt man ønsker kørekort til manuelt gear ved den første køreprøve, skal ALLE de obligatoriske kørelektioner afholdes i en skolevogn med manuelt gear, men hvis man vælger automatgears kørekort er der frit valg mellem automat- og manuelt gear.